Telefon   33 822 05 16

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Standardy ochrony małoletnich

obowiązujące w PRZEDSIĘBIORSTWIE WIELOBRANŻOWYM „WUR-ex” SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ Z SIEDZIBĄ W BIELSKU - BIAŁEJ od 15.08.2024r.

 

INFORMACJA DOTYCZĄCA SOM

  1. Co to są SOM i dlaczego wprowadzone są w naszej firmie ?

    SOM są to działania stanowiące jeden z rodzajów szczególnych środków ochrony małoletnich, niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przed krzywdzeniem, popełnianiem przestępstw z użyciem przemocy, czy też przestępstw o charakterze seksualnym.

    Czynności te mają charakter profilaktyczny, interwencyjny poprzez zawiadomienie właściwych organów oraz natychmiastową pomoc skrzywdzonemu, jego bliskim (o ile nie są krzywdzicielami). a także, w stosownych przypadkach, wsparcie otoczenia.

    Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „WUR–ex” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej z uwagi na fakt, iż przedmiotem jej działalności jest m.in. pozaszkolna edukacja z zakresu nauki jazdy i pilotażu (szkolenie kierowców) wyraża wolę, aby w firmie, zarówno przez pracowników jak i współpracowników, były realizowane najwyższe standardy ochrony dzieci, oparte m.in. o następujące zasady:
    • prowadzenie działalności, w tym egzaminacyjnej jak i szkoleniowej, z poszanowaniem praw dzieci, które z uwagi na swój wiek, stan emocjonalny i psychiczny, są szczególnie narażone na krzywdzenie,
    • uznawanie istotności prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku krzywdzenia, podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka i zobowiązuje się szkolić swoich pracowników, aby posiadali kompetencje do wywiązywania się z tego obowiązku.
  2. Dla kogo przygotowano SOM ?

    SOM przygotowane są dla:
    a) pracowników wszystkich szczebli, niezależnie od formy współpracy, stażystów, wolontariuszy, którzy podpisują, że zapoznali się z ich treścią i zobowiązują się do ich bezwarunkowego przestrzegania. We wszystkich umowach zawartych z współpracownikiem po 15-08-2024 roku zostanie zawarte postanowienie o zapoznaniu się z SOM;
    b) rodziców i opiekunów, którzy zostaną powiadomieni o wprowadzeniu SOM. W siedzibie firmy będzie wyłożony do wglądu egzemplarz zawierający postanowienia SOM. Na stronie internetowej www.wur-ex.pl zostanie umieszczony niniejszy dokument w zakładce „Standardy Ochrony Małoletnich.”;
    b) małoletnich, którzy w zrozumiały sposób, odpowiedni do wieku, zostaną poinformowani o tym jak powinni zachować się w konkretnych sytuacjach oraz jakie prawa im przysługują. Dodatkowo egzemplarz dla dzieci będzie również dostępny w siedzibie firmy i na stronie internetowej.
  3. W standardach określone są w szczególności:
    1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
    2) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
    3) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
    4) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
    5) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;  zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia,
    6) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
    7) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
    8) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu firmy do stosowania SOM, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
    9) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim SOM do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
    10) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  4. Przegląd SOM w firmie odbędzie się minimum raz na dwa lata w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie udokumentowane.

Standard I. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Preambuła


Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel firmy jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel firmy, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I
Objaśnienie terminów

§ 1.

  1. Przez firmę rozumie się Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „WUR–ex” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej. Personelem lub członkiem firmy jest osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej, umowy o pracę, a także wolontariusz i stażysta.
  2. Kierownikiem firmy jest Sandra Jędrysek lub inna osoba wyznaczona przez nią uprawniona do podejmowania decyzji o działaniach firmy.
  3. Dzieckiem/małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18.roku życia.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka, w szczególności popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownika firmy członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.

  1. Personel firmy posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. Firma zapewnia raz na pół roku szkolenie personelu w tym przedmiocie.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel firmy podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Personel zna i stosuje Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w firmie, co potwierdza złożeniem stosownego oświadczenia stanowiącego załącznik do zasad bezpiecznej rekrutacji personelu (załącznik nr 2 do niniejszej Polityki).
  5. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko oraz dziecko – dziecko ustalone w firmie. Zasady stanowią załączniki nr 1 do niniejszej Polityki.
  6. Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu, które stanowią załącznik nr 2 do niniejszej Polityki. Niniejsze zasady stosuje się do personelu, którego działalność związana jest z wychowaniem, edukacją lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich. Jednocześnie firma zastrzega, iż pozostałe uregulowania niniejszego dokumentu dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników, którzy zobowiązani są do podpisania oświadczenia o zapoznaniu się z SOM przy zawarciu umowy.

 

Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

§ 3.

  1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
  2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
    a) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
    b) doszło do innej formy krzywdzenia, fizycznej lub psychicznej, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie
    c) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  3. Na potrzeby niniejszego dokumentu opracowano procedurę interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych), a także przez inne dziecko.

 

§ 4.

  1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownikowi firmy lub osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniu. Notatka może mieć formę pisemną lub e-mailową.
  2. Interwencja prowadzona jest przez kierownika firmy, który może wyznaczyć do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane jak: imię, nazwisko, e-mail, telefon, zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
  3. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji niż Sandra Jędrysek w postanowieniach pod pojęciem „kierownika firmy” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.
  4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony kierownika firmy, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
  5. W zależności od rodzaju krzywdzenia i jego intensywności kierownik firmy dokonuje wyboru formy interwencji tj. decyduje o konieczności upomnienia, podjęcia rozmowy z osobą krzywdzącą oraz dzieckiem i jego opiekunami prawnymi lub, gdy uzna to za niewystarczającą reakcję, uruchamia procedurą opisaną poniżej.
  6. W przypadku, gdy kierownik firmy uzna to za konieczne, do udziału w interwencji firma zaprasza specjalistów tj. psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
  7. Kierownik firmy informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej), gdy jest to konieczne biorąc pod uwagę formę i intensywność krzywdzenia.
  8. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez firmę. /

 

§ 5.

W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 999 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następie wypełnia kartę interwencji.

 

§ 6.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą

 


O ile inny sposób postępowania nie wynika z procedur opisanych w załączniku nr 6:

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka, w pierwszej kolejności osoba, która zauważyła krzywdzenie lub do której je zgłoszona dba o odseparowanie dziecka od krzywdziciela, a następnie zawiadamia kierownika firmy lub osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń, po czym kierownik firmy przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności z jego opiekunami, o ile nie są krzywdzicielami. Kierownik firmy stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i firmy dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
  2. Kierownik firmy organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb, o ile nie są oni krzywdzicielami.
  3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo kierownik firmy sporządza zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
  4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia kierownik firmy zawiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej i sąd rodzinny.
  5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń, podczas których zawsze wzięto pod uwagę diagnozę dziecka i jego dysfunkcje społeczne, wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie opisując okoliczności zdarzenia, na podstawie których organ podejmuje decyzję co do konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”
  6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu firmy, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
  7. W przypadku gdy członek personelu firmy dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, kierownik firmy powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, firma rozwiązuje stosunek prawny z współ/pracownikiem, który dopuścił się krzywdzenia, lub rekomenduje takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez firmę, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren firmy, odsunąć od wszelkiej działalności tej osoby na rzecz firmy, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
  8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  9. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

 

§ 6a
Krzywdzenie rówieśnicze

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w firmie na zajęciach grupowych, należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielić dzieci od siebie i opiekunów. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
  2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
  3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
  4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci.
  5. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
  6. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach firmy należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Kierownik firmy organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).
  7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
  8. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

 

Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 7.

  1. Firma zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Firma, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka. Wszelkie publikacje z wizerunkiem dziecka są bezwzględnie zanonimowane, poprzez zakrycie/zamazanie twarzy, braku publikacji danych osobowych dziecka, co nie dotyczy sytuacji, gdy wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak np. zgromadzenie czy publiczna impreza.
  3. Dobrą praktyką firmy jest pozyskiwanie zgód na wykonanie i opublikowanie zanonimizowanego zdjęcia, nie tylko opiekunów prawnych, lecz również dzieci. Dziecko, które ukończyło 13 rok życia ma prawo wyrazić swój sprzeciw przeciwko utrwalaniu jego wizerunku i przed utrwaleniem powinno wyrazić zgodę.
  4. Personelowi firmy nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie firmy bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  5. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel firmy może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  7. Zdjęcia zanonimowane oraz fotografie, na których wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości wykorzystywane są do tworzenia galerii z działalności firmy na stronie internetowej.

 

Rozdział V
Monitoring stosowania Polityki

§ 8.

  1. Sandra Jędrysek jest osobą odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w firmie. W przypadku wyznaczenia przez nią innej osoby do sprawowania tej funkcji dane tej osoby podawane są do publicznej wiadomości na stronie internetowej, a do SOM sporządza się stosowny aneks w tym przedmiocie.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za wdrożenie (zapoznanie personelu, rodziców i małoletnich) i monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w ust. 1) niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu firmy, opiekunów oraz dzieci raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiet stanowi Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki. W ankiecie personel, opiekunowie oraz dzieci mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w firmie.
  4. Osoba, o której mowa w ust. 1) niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu, opiekunów i dzieci, sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownikowi firmy.
  5. Kierownik firmy wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

Rozdział VI
Przepisy końcowe

§ 9.

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu firmy, dzieci i ich opiekunów, poprzez wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie firmy, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci (forma graficzna), poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną personelowi i opiekunom oraz zamieszczenie na stronie internetowej w zakładce ……………..
  3. Personel firmy, zapoznaje małoletnich ze Standardami oraz omawia je w taki sposób, aby mogli oni go zrozumieć niezależnie od wieku.

Standard II. Monitoring, edukacja i angażowania pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci

  1. W ramach rekrutacji personelu pracującego z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
  2. Firma pozyskuje o każdym członku rekrutowanego personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego oraz oświadczenia w przedmiocie posiadania przez kandydata innego obywatelstwa niż polskie oraz w przedmiocie zamieszkiwaniu w ciągu ostatnich 20 lat w innym kraju niż Polska i w zależności od jego treści uzyskuje od niego stosowne dokumenty lub oświadczenia dot. karalności w tych państwach,
  3. Firma określa zasady bezpiecznych relacji całego personelu firmy z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
  4. Firma wyznaczyła osobę odpowiedzialną za przygotowanie personelu do wdrożenia standardów.
  5. Firma zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat stosowania standardów i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci (Załącznik nr 5 do SOM) oraz procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia opisanych w standardzie I oraz załączniku nr 6 do SOM.

Standard III. Procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

  1. Firma wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu firmy, członków rodziny, rówieśników i osób obcych. Jasne wytyczne w przejrzysty sposób regulują działania personelu, pozwalają uniknąć rozproszenia odpowiedzialności, wspierają uważność na dobrostan dziecka i zmniejszają ryzyko wynikające z sytuacji, w której niezgłoszenie niepokojących sygnałów może doprowadzić do dalszego krzywdzenia dziecka lub wręcz przyczynić się do jego śmierci (załącznik nr 6 do SOM).
  2. Firma dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia itp) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom. (dane opisane pod tekstem)
  3. W siedzibie firmy oraz jej stronie internetowej wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

Podstawowe dane kontaktowe

POLICJA 997
NUMER ALARMOWY 112
TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY 116 111
DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA 800 120 002
POLICYJNY TELEFON ZAUFANIA 800 120 226
ANTYDEPRESYJNY TELEFON ZAUFANIA FUNDACJI ITAKA 22 654 35 37

Standard IV. Firma monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

  1. Polityka ochrony dzieci jest żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizowanym, jeśli wymaga tego dobro dzieci, zapisom.
  2. Przyjęta Polityka ochrony dzieci jest weryfikowana – przynajmniej raz na dwa lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
  3. Z uwagi na rodzaj działalności w ramach monitoringu przeprowadzana jest ankieta wśród personelu, opiekunów i dzieci firmy stanowiące załącznik nr 4 do SOM, co zwiększa zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności personelu, opiekunów i dzieci, ponieważ umożliwia sprawdzanie stopnia znajomości zasad i procedur, a także pozwala rozstrzygnąć ewentualne niejasności czy niespójności we wprowadzonych regulacjach.

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji personel - dziecko

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Traktujemy dziecko z szacunkiem oraz uwzględniamy jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia o zapoznaniu się z SOM z załącznikami.


Relacje personelu z dziećmi

Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

 

Komunikacja z dziećmi

  1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
  2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko.
  4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
  7. Podczas zajęć wykładowych nie zamykaj drzwi na klucz. W przypadku absolutnej konieczności dopilnowania dziecka podczas czynności higienicznych/fizjologicznych nie zamykaj się z dzieckiem
  8. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  9. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęło) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Działania z dziećmi

  1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo, bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Obowiązuje zasada pozytywnego wzmacniania poprzez nagradzanie dzieci. Pracownik może podczas zajęć nagrodzić dziecko za starania, efekty wręczając naklejki, drobne gadżety, słodycze za zgodą opiekunów, jednak pamiętając, aby nie faworyzować dzieci.
  3. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  4. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli kierownik firmy nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci. Utrwalanie wizerunku dziecka jest możliwe wyłącznie za zgodą opiekuna małoletniego, udzielanej w formie pisemnej, a personel jest zobowiązany każdorazowo do poinformowania opiekuna dziecka oraz dziecka o celu utrwalenia wizerunku. Dziecko, które ukończyło 13 rok życia, ma prawo wyrazić swój sprzeciw przeciwko utrwalaniu jego wizerunku i przed utrwaleniem powinien wyrazić zgodę. Zgoda na utrwalanie i publikację wizerunku może być w każdym czasie cofnięta. Obowiązuje bezwzględny zakaz zapisu wizerunku dziecka nagiego, nawet zanonimowanego.
  5. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  6. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy od dziecka ani rodziców/opiekunów prawnych dziecka.
  7. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
  8. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez członka personelu lub członka personelu przez dziecko, muszą być raportowane kierownikowi firmy. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

Kontakt fizyczny z dziećmi

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny, w szczególności związany z nauką jazdy i pilotażem. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie, dotyk) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
  2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

 

Kontakty poza godzinami pracy

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.

  1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
  2. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodz
  3. innych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 

Bezpieczeństwo online

Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać dzieci, z którymi prowadzisz zawodowe działania, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność. Należy bardzo rozważnie nawiązywać kontakty z dziećmi, z którymi miało się kontakt w zawodowej działalności poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych. Wskazane jest unikanie takowych sytuacji, a co najmniej uzyskiwanie w tym zakresie zgody rodziców opiekunów prawnych.

 

Zasady bezpiecznych relacji dzieci z dziećmi

Naczelną zasadą firmy przekazywaną dzieciom przez personel jest wzajemny szacunek do drugiej osoby bez względu na wiek. Nie tylko na terenie na terenie firmy, ale w każdej okoliczności należy odnosić się do siebie z godnością.

Zachowuj się w stosunku do innych tak, jak być chciał/a aby zachowywano się w stosunku do Ciebie.

 

1.ZASADY w relacjach koleżeńskich:

- każdy ma prawo wypowiedzi,
- podczas burzy mózgów nie oceniamy padających propozycji,
- nie przerywamy sobie, wysłuchujemy swoich wypowiedzi do końca,
- zwracamy się do siebie z szacunkiem,
- wszyscy są równi mają takie same prawa i takie same obowiązki,
- mówimy do siebie spokojnie, bez krzyku,

  1. ZACHOWANIA NIEDOPUSZCZALNE:
    • stosowanie przemocy fizycznej wobec innego dziecka w jakiejkolwiek formie
    • szarpanie, bicie, plucie, kopanie, szczypanie, dotykanie w miejscach intymnych, nawet łaskotanie wbrew tej osobie itp.,
    • stosowanie przemocy psychicznej - wyzywanie, przeklinanie, szykanowanie, obmawianie, kłamanie na temat drugiej osoby i jej zachowania, zawstydzanie, obrażanie, wyśmiewanie zarówno do samej osoby jak i do jej rodziny (np. sformułowanie twoja matka jest głupia),
    • stosowanie e-przemocy – robienie zdjęć bez zgody osoby fotografowanej, nagrywanie wizerunku innego dziecka bez jego zgody. Absolutnie zakazane jest publikowanie w internecie wizerunku i nagrań z udziałem drugiej osoby bez wyraźnej zgody opiekuna prawnego tej osoby oraz samego zainteresowanego. Podczas zajęć nie korzystamy z telefonów bez zgody prowadzącego. Firma nie udostępnia dzieciom dostępu do sieci Internet, a odpowiedzialność za korzystanie przez dzieci z prywatnego Internetu mobilnego ponoszą ich Opiekunowie.
  2. ZAKAZY
    Zakazane jest zamykanie się w pomieszczeniach sanitarnych z drugą osobą.
    Zakazane jest rozbieranie się i pokazywanie ciała drugiej osobie bez potrzeby ratującej zdrowie lub życie.
    Zakazane jest spożywanie jakichkolwiek niedozwolonych specyfików (papierosy, alkohol, dopalacze, narkotyki.
    Lekarstwa można przyjmować tylko w obecności personelu i za pisemną zgodą opiekunów.
    Zawsze zgłaszamy osobie dorosłej zauważone krzywdzące zachowanie wobec innego dziecka, czy to za sprawą rówieśnika, starszego kolegi i czy osoby dorosłej, bez względu na to kim ta osoba jest.

Tu znajdziesz pomoc:

  • numer telefonu alarmowego na policję 997,
  • całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka nr 800-12-12-12,
  • telefon 500397897 prowadzony przez firmę jest czynny 8 – 16, tu porozmawiasz o kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadczasz i otrzymasz wsparcie, gdy czujesz się dyskryminowana/y, kiedy doświadczasz przemocy lub jesteś jej świadkiem.
  • 800-119-119 telefon zaufania prowadzony przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci


Załącznik nr 2 – zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

  1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez firmę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  2. Firma musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, firma będzie żądać danych dokumentów dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki, Wskazane dokumenty mogą być przekazane zarówno w postaci papierowej jak i elektronicznej.
  3. W każdym przypadku firma musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, takie jak: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Firma może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Firma nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
  5. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej/dopuszczanej do pracy z dziećmi firma zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 17 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu firmy. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze firma potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki: imię i nazwisko, data urodzenia, pesel, nazwisko rodowe, imię ojca, imię matki. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  6. Pobierz od kandydata/tki informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego, w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego, a także oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwie obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej oraz o zapoznaniu się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w firmie.
  7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów lub jeżeli prawo tego państwo nie prowadzi rejestru karnego oświadczenie o tym fakcie wraz oświadczeniem o niepopełnieniu przestępstw wskazanych w pkt 7 składnym pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  8. Wzory dokumentów, o których mowa powyżej stanowią załączniki do niniejszych zasad bezpiecznej rekrutacji personelu.

Plik do pobrania